Воєнні дії на території України спричинили ріст підтримки легалізації зброї в суспільстві, а також значне зростання попиту на мисливську зброю, в першу чергу нарізну, що пояснюється природнім бажанням громадян мати можливість захистити себе, та свої родини.
З огляду на актуальність питання, з моменту початку війни, було прийнято ряд важливих нормативно-правових актів щодо регулювання цих правовідносин та спрощення процедури отримання дозволу на придбання, зберігання та носіння мисливської зброї та набоїв до неї.
Процедура отримання дозволу на придбання мисливської зброї в Україні регулюється «Інструкцією про порядок виготовлення, придбання, зберігання, обліку, перевезення та використання вогнепальної, пневматичної, холодної та вихолощеної зброї, пристроїв вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, та патронів до них, а також боєприпасів до зброї, основних частин зброї та вибухових матеріалів», яка затверджена Наказом Міністерства внутрішніх справ України №622 від 21 серпня 2022 року.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України №170 від 1 березня 2022 року «Про особливості видачі громадянам України дозволу на придбання, зберігання та носіння мисливської зброї та набоїв до неї під час дії воєнного стану» було значно спрощено порядок реєстрації мисливської зброї.
Це важливий крок, оскільки, якщо короткоствольну зброю (револьвери та самозарядні пістолети), питання легалізації якої все частіше піднімається в суспільстві, слід перш за все розглядати як засіб індивідуального захисту, та один зі способів поліпшення криміногенної обставини й боротьби із загально кримінальною злочинністю, то мисливську зброю, враховуючи її характеристики, можна використовувати, і воєнізованими формуваннями, для виконання окремих тактичних завдань. Особливо враховуючи, що до нарізної мисливської зброї відносяться, до прикладу, цивільні версії штурмових гвинтівок (зокрема на базі різних версій радянського автомата Калашникова чи американської системи AR15, що надалі стала основою для штурмових гвинтівок М16 та М4, які наразі перебувають на озброєнні армії США). Їхньою базовою відмінністю від їх бойових версій є лише відсутність можливості ведення вогню в автоматичному режимі. До нарізної мисливської зброї також відносяться і гвинтівки, які за умови комплектування їх якісними прицільними засобами, не поступаються за бойовими якостями снайперським гвинтівкам, які перебувають на озброєнні армії.
Правом на придбання мисливської гладкоствольної зброї та основних частин до неї користуються громадяни України, які досягли 21-річного віку, мисливської нарізної зброї та основних частин до неї — 25-річного віку.
Відповідно до чинного порядку особа подає до органів поліції:
- письмову заяву про видачу дозволу на придбання, зберігання та носіння мисливської зброї;
- копію документа, що посвідчує особу;
- за наявності – копію військового квитка, посвідчення пенсіонера або ветерана військової служби чи іншого правоохоронного органу, або посвідчення члена громадського формування з охорони громадського порядку.
При цьому деяке занепокоєння викликає відсутність обов’язку подавати разом із заявою медичну довідку, оскільки таким чином, доступ до зброї може отримати неврівноважена людина чи особа з психічними розладами.
Під час війни дозволи на придбання, зберігання та носіння мисливської зброї оформляються за відсутності таких обставин:
- притягнення двічі чи більше разів протягом року до адміністративної відповідальності за ст.ст. 173, 174, 190, 191, 193, 194, 195 130 КУпАП;
- притягнення протягом року до адміністративної відповідальності за ч.ч. 2, 3 ст. 130, ст.ст. 44, 173-2 КУпАП;
- наявність інформації про повідомлення особі про підозру;
- наявність непогашеної або незнятої судимості за тяжкий або особливо тяжкий злочин;
- протягом року з дня набрання законної сили рішенням суду про конфіскацію чи оплатне вилучення зброї.
Таким чином, право на отримання дозволу на зброю також набули особи, які мають непогашену чи незняту судимість за вчинення злочину невеликої чи середньої тяжкості. Раніше чинний порядок передбачав, що за наявності непогашеної або незнятої судимості органи поліції не мали права видавати дозволи на придбання, зберігання та носіння вогнепальної й травматичної зброї, при цьому йшлося саме про відсутність судимості. Проте чинний порядок передбачає заборону видачі дозволу на зброю особі, за непогашеної або незнятої судимості лише за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Необхідно зауважити, що попри значне спрощення дозвільної процедури, особа все ще зобов’язана подавати дві заяви: спочатку на придбання, а потім – на зберігання та носіння зброї, при цьому термін видачі дозволу не повинен перевищувати два дні.
Крім того, до війни строк дії дозволу на зброю становив три роки, а Наказ Міністерства внутрішніх справ України №170, не передбачає чітких термінів та визначає що дозвіл на придбання, зберігання та носіння мисливської зброї та набоїв до неї підрозділами поліції видається на строк дії правового режиму воєнного стану, а отримана у визначеному цим наказом порядку вогнепальна зброя не пізніше десяти днів після припинення або скасування дії воєнного стану в Україні може бути оформлена в загальному порядку, або реалізована.
Наразі Наказом Міністерства внутрішніх справ України №195 від 18 березня 2022 року продовжено строк дії дозволів у сфері обігу зброї на період до десяти днів після припинення або скасування дії воєнного стану в Україні.
Підсумовуючи вищевикладене можна зробити висновок, що спрощення процедури та зменшення бюрократизації процесу отримання дозволу на придбання мисливської зброї є важливим кроком, оскільки зменшує навантаження на дозвільну систему МВС, окрім того таким чином громадяни отримують можливість реалізувати положення ст. 27 Конституції України, згідно з яким кожен має право захищати своє життя і здоров'я, життя і здоров'я інших людей від протиправних посягань.